Hulinointia askel Askelmalta

Helmi Hulinat on Malmitorin Kauppakeskuksessa 14.-15.2. järjestettävä tapahtuma, jonka tarkoitus on tehdä paikallisyrityksiä tutuksi malmilaisille.

Perinteisesti Helmi Liiketalousopiston opiskelijat ovat olleet mukana tapahtuman järjestelyissä. Hyöty on ollut molemmin puoleinen: kauppakeskuksen yritykset ovat saaneet apukäsiä ja ”helmet” raakaa käytännön kokemusta.

Tänä vuonna helmet ovat perholaisia koulun yhdistyttyä Ravintolakoulu Perhon kanssa ja saatua 1.1.2017 uuden yhteisen nimen: Perho Liiketalousopisto. Käytännön tekemistä se ei ole muuttanut. Taas on haettu matsausta 18 opiskelijan ja 7 yrityksen välillä.

Täysosumalta vaikuttaa Perhon asiakaspalveluryhmän PM14B opiskelijoiden Ellan ja Annin sekä Jalkaterapiapalvelut Askelman liitto. Jo ennen Helmi Hulinoita on otettu monta yhteistä askelta.

Ensitreffeillä

Ensitreffeillä Askelmassa käytiin yhdessä opettajan kanssa. Opiskelijat tarrasivat haasteeseen silminnähden tosissaan. Pari viikkoa ennen tapahtumaa oli markkinointimateriaalin työstökoneisto täydessä vauhdissa.

Suhde etenee

Viestit ovat sinkoilleet, mutta mikään ei korvaa tapaamisia kasvokkain. Toisella kerralla yritystapaamiseen mentiin ilman opettajaa.

Yritysesite oli valmistunut. Mitä muuta tarvittaisiin? Hintakylttejä, kehyksiä, tuotteita, käyntikortteja. Opiskelijat peräänkuuluttivat visuaalisen maailman oppeja: sukunäkövärejä hintalappuihin ja pöytäliinaan. Tarjouksia pitää olla eli lahjakortit ja etukortit myyntiin. Miten pukeudutaan, ja käydään lounastauolla niin että toiminta esittelypisteessä ei häiriinny.

Ilmiselvästi detaljibisnestä. Mistä tämä opiskelijoiden käytännön ymmärrys kumpuaa? Annin ja Ellan koulunkäynti sisältää koko ajan tiiviin suhteen työelämään: he ovat viikossa 3 päivää koulussa ja 2 töissä (ns. työelämävaltainen oppiminen). Asiakaspalvelutyö on molemmille tuttua.

Syvempää ymmärrystä

Opiskelijat eivät ole Helmi Hulinoissa esittelypisteellä yksin vaan mukana on koko ajan joku Askelman yrittäjistä. Silti ennakkoon käytiin syvällinen keskustelu ydintuotteesta. Jalkaterapia ei ole sama asia kuin jalkahoito. Kaikessa viestinnässä pitää muistaa, että kyse on kokonaisvaltaisemmasta yksilöllisestä palvelusta. Hoidon tarpeen syyt voivat jopa olla perusterveyden ongelmissa.

Tavoitteena ero

Yrittäjät toteavat leikkisästi, että tavoitteena on päästä eroon asiakkaasta. Hoito on onnistunut, kun oireet helpottuvat tai – mikä parasta – ongelma poistuu. Lopputulos on toivottu myös kun asiakas käyntien myötä oppii itse hoitamaan itseään.

Miten Askelman liiketoiminta sitten voi pitkän päälle kannattaa? Tyypillisesti tyytyväiset asiakkaat kertovat kokemuksistaan tuttavapiirissään, jolloin herätään huomaamaan, että omaan vaivaansa ei pidä alistua vaan kannattaa hakea apua. Tässä tapauksessa ei tarvitse lähteä Malmia pidemmälle.

Kuvassa: Toisella yritykskäynnillä Ella ”joutui” käsittelyyn. Näyttää ehkä hurjalta mutta hyvältä tuntuu!

Lisätietoja:

Mirjami Lehikoinen, mirjami.lehikoinen (at) perho.fi

Minna Luikku, minna.luikku (at) perho.fi

ASKELMA PÄHKINÄNKUORESSA

Jalkaterapiapalvelut Askelma on Malmintorin Kauppakeskuksessa toimiva yritys, joka tarjoaa jalkaterapiaa, hierontaa, yksilöllisiä tukipohjallisia, tukisukkia ja lymfaterapiaa. Mukana on neljä yrittäjää Hannu Mattila, Maria Kivistö, Maisa Vepsäläinen sekä uutena toimijana maaliskuussa aloittava hieroja Irina Karvinen.

Askelman lisäksi Helmi Hulinoilla voi tutustua muihin Malmintorin yrityksiin. Muut Perho Liiketalousopiston tapahtumayhteistyöyritykset ovat Terveystalo, Suutari, MV-kuvat, TS-Pelipiste, Prisma sekä uuden yrittäjän saanut Hair Avenue.