Liiketalouden opiskelijat markkinoivat Suomi-tuotteita Hollannissa

Teksti: Liiketalouden PM15B-ryhmän opiskelijat sekä opettajat Mirjami Lehikoinen ja Minna Luikku

Ryhmästämme PM15B lähti huhtikuun lopussa 13 opiskelijaa kokeilemaan Hollantiin, Den Boschin kaupunkiin, millaista on markkinoida suomalaisia tuotteita ulkomailla. Teimme presentaatiot tuotteistamme markkinoinnin ja viestinnän tunneilla ja kyselylomakkeet englanniksi.

Yhteistyökoulusta Koning Willem I Collegesta oli ollut Perho Liiketalousopistossa hollantilaisia opiskelijoita myymässä tuotteitaan ihan euroja vastaan koulussamme ja Kampissa. Heillä oli rohkeutta ja draivia tuotteiden esittelyssä. Otimme haasteen vastaan.

Mukanamme oli maistatuksia varten Fazerin suklaata, Pihlajamarjakarkkeja, Linkosuon Ruissipsejä, Leaderin patukoita ja Valion mustikkasoppaa. Vain yksi tuote sai suurta suosiota. Mikä? Tutkimuksen tuloksen voit lukea tämän jutun lopusta.

Reissumme alkoi muutaman tunnin tutustumisella Amsterdamiin. Opet Mirjami ja Minna kertoivat valokuvauskisasta. Kisan aloitti opiskelija, jolla oli bisnespaitakin päällä jo lähtiessä.

Bisnesmatkalla Amsterdamin terminaalissa.

Hänelle tuli myös kuvakisassa leffalippupalkinto lopuksi. Yhteensä lähetimme kuvia yli 200 neljän päivän aikana. Eikä ollut yhtään sellaista kuvaa, joita opet eivät olisi kestäneet.

Matkalla suoritimme Kaupan palvelu ja myynti -tutkinnon osaa ja pitihän sitä tehdä empiiristä tutkimusta Primarkissa. Se on irlantilainen vaatekauppaketju, jolla on Euroopassa liki 200 myymälää. Ihania vaatteita ja mainio palvelu, tuli kevätfiilis. Irlannissa firma toimii nimellä Penneys.

Empiiristä kaupan palvelun tutkimusta.

Matkalla oppii: Jos muuten aiotte laittaa laukkuja Amsterdamin juna-aseman säilytykseen, pitää olla luottokortti. Velkaannuimme opettajille heti ekoina tunteina.

Junamatka den Boschiin kesti tunnin. Hienot maisemat, näimme hevosia, lampaita ja sööttejä pikku taloja. Hotellissa opimme asian, jonka olimme jo huomanneet. Hollantilaiset tykkäävät rappusista.

Ja patterit pitää itse hoksata laittaa päälle, jos haluaa lämmitystä huoneeseen.

Reissu oli ikimuistoinen ja juttua riittäisi vaikka kuinka. Tässä muutama kohokohta.

Ihmiset olivat tosi ystävällisiä ja vastasivat tuotetutkimuksiimme mukavasti. Yllätyksenä tuli, että tuotteista ei tykätty niin paljon, kuin olimme ennakoineet.

Köning Willem I College oli valtavan iso koulu erilaisine ammatillisine osastoineen. Kouluun tultiin skoottereilla ja polkupyörillä. Saimme lainata pari pyörää koululta mekin.

Fillareita koulun pihalla.

Meidän opiskelukaverimme siellä olivat business to business -opiskelijoita. Heillä oli puhuminen ja esiintyminen itsevarmaa. Opimme puhumaan heidän kanssaan englantia rohkeammin. Esittelimme tutkimustuloksemme heille. Vaikka olimme treenanneet presentaatioitamme, jännitti. Olisi varmaan pitänyt treenata vieläkin enemmän. Hyvin meni silti.

Hollantilaiset ovat tunnettu kauppiaskansa. Saimme heiltä neuvoja, miten pitää viedä suomalaisia tuotteita rohkeammin maailmalle. Suhdeverkostoja on luotava. Aloitimme verkostoitumisen myös siten, että tuli pari love storya. Siitä ei enempää tässä.

Totuuden hetki: presentaatio.

Tuotemaistatusta koulussa.

Koulun ruokalassa oli oikea asiakaspalveluyllätys. Siellä oli tehty meitä varten suomeksi tervetulokyltti. Lounastaminen oli hauska kokemus vallankin, kun emme tienneet, onko alkupalojen jälkeen tulossa muuta. Nyt tiedämme, että Hollannissa lounastetaan useimmiten ns. kylmä lounas, leipää ja leikkeleitä sekä kakkusia.

Asiakas on todella huomioitu.

Den Boschin kaupunki oli kuin sadusta, piparkakkumaisia taloja ja söpö tori. Oli helppo kulkea jalan.

Hienoa oli, että tuoteprojektin ohessa oli aikaa jutella kaverien kanssa ja tutustua paremmin. Mirjami ja Minna huolehtivat meistä ja järjestelivät asioita hyvin. Hollannin opetkin Rik ja Uyen olivat rentoja ja kivoja.

Meidän opet ja Uyen-ope kukkatorilla.

Chillailua kanavan rannassa.

Boschin uudella puolella oli modernia arkkitehtuuria koulun lähellä. Kaupungin tunnetuin henkilö on muuten renessanssiajan taidemaalari Hieronymus Bosch. Veneajelulla näimme hänen töitään pikku patsaina.

Veneajelulla.

Modernia arkkitehtuuria.

Valokuvauskisamme kuvia tuli Whatsappiin joka päivä. Opet palkitsivat päivittäin parhaat kuvat. Kuninkaan päivä oli tulossa (Alankomaissa on kuningas Willem-Alexander). Sen päivän juhlaväri on oranssi. Saimme palkinnoiksi kruunuja ja aurinkolaseja kuninkaanpäivän juhlaa varten. Koko kisan voittajille lahjoitettiin leffaliput.

Kuninkaanpäivä on kuin meidän vappu kertaa 100. Koko kaupunki oli yhtä juhlaa. Tähän väliin voikin kertoa, että olimme hiipimässä hotellista vielä jatkamaan kuninkaanjuhlia teknobileisiin, mutta opet Mirjami ja Minna olivat väijyssä. Harmitti, mutta hyvä niin. Pääsimme kaikki turvallisesti kotiin.

Oransseja kisapalkintoja.

Vierailimme myös Water Factoryssa. Huippukeksintö siitä, miten voi opiskella. Vesitehtaassa tuotetaan pullovettä, jota myydään esimerkiksi firmoille heidän toivomallaan etiketillä. Samalla opiskellaan markkinointia, tuotesuunnittelua, käytännön vedenpullotusta ja paljon muuta.

Mekin saimme oman Perho Liiketalousopiston logopullon. Tehtaassa myös lauloimme suomeksi ja englanniksi, koska yksi meistä täytti 18 vuotta samana päivänä.

Vesitehtaalla tehty Perho Liiketalousopiston logopullo.

Matka oli ikimuistoinen ja ihana. Opimme puhumaan paremmin englantia, valokuvauksen kautta tuli huomioitua kauniita rakennuksia ja kuvattua hyvää fiilistä. Ymmärrämme markkinointia ja kauppaa laajemmin. Tuotteet on osattava sydämestään, muuten ei ole uskottava myyjä. Dioista ei voi suoraan lukea infoa. Prosenttilasku on osattava. Reissussa pitää olla joustava ja avoimin mielin sekä noudattaa sääntöjä.

Prosentit haltuun.

Tutkimuksemme tulokset yllättivät. Ainoa tuote, josta oikeasti pidettiin, olivat Linkosuon Ruissipsit.

Linkosuon Ruissipsit olivat tutkimuksen voittajatuote.

Kotiin lähtöpäivänä olimme jo aamuseiskalta lähdössä Boschista lentokentällä.

Hyvillä mielin kotiin.

Amsterdamin kentällä meni kolme tuntia jonottaessa. Olimme väsyneitä, kun pääsimme kotiin,  mutta Whatsappiin viuhui vielä sydämiä ja kiitoksia matkasta. Ryhmämme tunnusjuoma on ollut Megaforce jo Suomessa. Se oli varmaan enne hyvälle opintomatkalle, koska Megiksen alkuperämaa on Alankomaat.

Megis, lempituotteemme

Ja mitäs eroa on Hollannilla ja Alankomailla? Senkin opimme, mutta googlatkaa te. Ja jos on mahdollisuus lähteä opintomatkalle Boschiin, menkää. Hauska ja opettavainen neljä päivää.