Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommia

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommiaLiiketalouden opiskelijoiden tutustumisreissu Teurastamolle

Torstai 16.3.2017 kokoonnuimme tiimipalaveriin aamu kymmeneltä Perhon Liiketalousopiston tiloihin Teurastamolla >>

Istuimme hetken aikaa käyden läpi päivän suunnitelmia ja keskustelimme myyjäisten tavoitteista, myyntituotteista ja budjetoinnista sekä myyntipisteidemme sijainnista.

Siitä sitten olikin aika jalkautua tutkailemaan tiloja sillä silmällä, että mitä Pääsiäsimyyjäispäivänä mahdollisesti tarvitsemaamme paikan päältä jo löytyi ja mitä olisi hankittava vielä erikseen, mitä paikkoja olisi hyvä siistiä jne.

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommiaHarjoittelimme myös rakentamaan ja purkamaan myyntiteltan. Sen kokoaminen oli yllättävän helppoa – tiimityöllä siihen meni jotakuin vartti. Purkaminen kävi vielä nopeammin 🙂

Henna, Jenni & Katariia

Jakauduimme ryhmiin, jotka ”ripoteltiin lähialueen kartalle” idealla jakaa julisteita sekä flaijereita omalla vastuualueella. Me saimme alueeksemme Arabian.

Aloimme kartoittaa Arabian aluetta löytääksemme päiväkoteja, kouluja ja muita yrityksiä, joihin mainoksia ja flaijereita kannattaisi viedä. Etsimme siis paikkoja, joista löytyisi tapahtumalle otollisinta kohderyhmää.

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommiaVeimme Arabian peruskouluun ja päiväkotiin kumpaankin isot mainokset. Olisimme vieneet sellaisen myös Arabian kauppakeskukseen, mutta sieltäpä ei löytynyt mitään yleistä ilmoitustaulua. Henna vei töihin mennessään Konalan kauppakeskus Ristikon ilmoitustaululle yhden mainoksen.

Ennakointi on osa onnistumista

Mielestämme oli hyvä käydä tutustumassa itse tapahtumapaikkaan, Teurastamoon, ennen Pääsiäismyyjäisiä. Näin voimme paremmin suunnitella esimerkiksi myyntipisteiden sijainnit.

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommiaTeltan pystyttämisen harjoittelu oli myös hyödyllistä, koska tapahtuman aamuna olisi ollut myöhäinen riski alkaa kokeilla ja ihmetellä. Nyt a/ osaamme pystyttää teltan ja b/ tiedämme, paljon aikaa siihen on varattava. Yllätyksiä voi tietysti aina tulla vastaan hyvästä valmistelusta huolimatta, mutta olemme nyt varsin varmoilla vesillä.

Noora, Maire  & Suvi

Tämän jälkeen lähdimme ryhmämme kanssa jakelemaan julisteita. Kaikissa yrityksissä niitä ei suostuttu ottamaan vastaan ja esimerkiksi joissain kouluissa ulko-ovet olivat tiukasti lukossa… Veimme sitten muutamia mainoksiamme lastentarhaan, joka sattui olemaan siinä kätevästi hollilla. Sen kauttahan voimme tavoittaa lapsiperheitä, jotka ovat potentiaalisia Pääsiäistapahtumaan osallistujia 🙂

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommia

Flaieri – Flyer (pamphlet) is a form of paper advertisement intended for wide distribution and typically posted or distributed in a public place, handed out to individuals or sent through the mail. In the 2010s, flyers range from inexpensively photocopied leaflets to expensive, glossy, full-colour circulars.

Krista & Laura

Me veimme kuusi mainosta meille annetulle markkinointialueelle, missä jaoimme myös setin flyereita. Samalla kävimme tutustumassa Teurastamoalueen lämminhenkiseen BBQ-ravintolaan, joka oli ns. ”tavallisista ravintoloista” kivasti poikkeava. Ravintola otti seinälleen kaksi mainosta ja flyereitä jakoon.

Kävimme viemässä mainoksia myös pizzeriaan, pariin ravintolaan ja Helsingin yrittäjätaloille.

Henni, Anette, Julia & Viviana

No, kävimme siis Teurastamolla tutustumassa oppilaitoksemme sivupisteen tiloihin. Sen jälkeen jaoimme flaijereita Kalasataman alueen päiväkotiin, peruskouluun ja ruokakauppaan sekä mm. Arabian kauppakeskuksen liikkeisiin. Homma hoidettu 🙂

Merkonomiopiskelijoiden markkinointihommiaOstap, Hakim, Mete, Ville & Walid

Kun homma [torstaipäivän alustus] oli valmista Teurastamolla, lähdimme jakamaan mainoksia päiväkoteihin ja kouluihin.

Pari päivää aiemmin tiistaina olimme saaneet koulumme ravintolapuolen opelta ruokarekan menun tarkasteluumme. Menu näytti tältä:

Pääsiäishenkinen street food

Annos 1
Lammasmakkaraa, haudutettu hapankaali, itsetehty pääsiäisinaappi
Huomio: noi voidaan mainita nimessä.

Annokseen tulee lisäksi sitruksinen papusalaatti yrttejä ja jotain rapeaa lisäkettä
Huomio: näitä  ei tarvitse markkinointiviestinnässä näkyä.

Annos 2
Kasvisruoka on seitania >>, kaurakermassa haudutettua hapankaalia ja vegaaninen sitrusmajoneesi.

Teemme myös tuoremehua itse jostain mukavista raaka-aineista, esim. vihreäomena-kiivi.

Kokkiopen terveiset:

– Täytyy vielä se todeta, että on mukava lähteä tekemään tuotetta, kun on markkinointiin tukea!