Laskutuksen ja reskontran hoitamisen osaajaksi
Liiketoiminnan perustutkinto
Tutkinnon osat: Laskutus- ja myyntireskontra, Ostoreskontra sekä Asiakkuuksien hoitaminen
Koulutus on suunnattu TE-palvelut ja kuntakokeilujen asiakkaille, jotka haluavat työskennellä taloushallinnon toimistotehtävissä.
Hakijoilta edellytetään Office365-ohjelmien osaamista, erityisesti Excel-taulukkolaskentaohjelman käyttäminen on hallittava. Hakijalta vaaditaan tarkkuutta numeroiden parissa ja motivaatiota työskennellä taloushallinnon tehtävissä sekä hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa. Asiakaspalvelukokemusta ja vuorovaikutustaitoja arvostetaan alalla.
Koulutuksen tavoitteet
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija
• hankkii valmiuksia ja osaamista työskennellä laskutuksen sekä myynti- ja ostoreskontran työtehtävissä
• saa tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset perusvalmiudet asiakkuuksien hoitamiseen yrityksen/organisaation talousosastolla
• selkeyttää työllistymismahdollisuuksiaan taloushallinnon tehtävissä
• rakentaa taloushallinnon alan ammatillisia verkostojaan
• Laskutus- ja myyntireskontra, Ostoreskontra ja Asiakkuuksien hoitaminen–ammatilliset tutkinnon osat
• koulutuksen jälkeen taloushallinnon työtehtäviin tai jatkaa liiketoiminnan perustutkinto–opintoihin työmahdollisuuksiensa laajentamiseksi
KOULUTUKSEN TOTEUTUKSESTA
Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena, johon kuuluu lähiopetusta sekä itsenäistä verkkotyöskentelyä sekä työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso. Työpaikalla tapahtuva oppiminen tapahtuu viitenä päivänä viikossa maanantaista perjantaihin. Lähiopetus toteutetaan Perho Liiketalousopiston tiloissa Malmin kampuksella Helsingissä.
Koulutusaika: 3.3.–19.9.2025
Lomajaksot: –
Koulutus on kokopäiväistä opiskelua.
Koulutuksen opetuskielenä on suomi.
Kaikille opiskelijoille tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti henkilökohtaistamisen perusteella.
Koulutuksen jaksot ja sisältö
Lähi- ja verkko-opetusjakso: 3.3–2.5.2025
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen jakso: 5.5.–19.9.
Opintoihin kuuluu kolme ammatillista tutkinnon osaa liiketoiminnan perustutkinnosta: Laskutus- ja myyntireskontra (15 osaamispistettä), Ostoreskontra (15 osaamispistettä) sekä Asiakkuuksien hoitaminen (15 osaamispistettä).
Opinnot sisältävät seuraavia osioita:
• taloushallinnon ohjelmiston käyttäminen
• rekisterien ylläpito ja tietojen tarkistaminen
• myyntilaskujen ja hyvityslaskujen tekeminen
• laskujen lähettäminen ja reskontraan siirtäminen
• suoritusten kirjaaminen
• ostolaskujen tiliöinti
• raporttien tuottaminen
• asiakkuuksien hoitomalli
• yhteydenpito asiakkaaseen
• asiakkuuksiin liittyvien raporttien tuottaminen
• osaamisen hankkimista työelämässä oppien, tutkinnon osien näytöt ja arviointikeskustelu
Koulutuksesta muuta
Koulutus on opiskelijalle maksutonta. Opiskelijavalinnasta vastaa Helsingin työllisyyspalvelut.
Laskutuksen ja reskontran hoitamisen osaajaksi– lisätiedot
Kirsi Kärki-Luoto, koulutusjohtaja, liiketoiminta / talous-, finanssi- ja myyntialat
040 714 4264
kirsi.karki-luoto (at) perho.fi
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, työvoimaviranomainen selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).
Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9–16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa Chat-palvelu ma-pe 9–16.