Matkailualan perustutkinto

Tutkinnon osa: Hotellin vastaanottopalvelut

Matkailuala on dynaaminen ja kansainvälinen toimiala, joka kasvaa nopeasti ja tarjoaa monipuolisia uramahdollisuuksia. Se antaa tilaa kehittyä omien vahvuuksien ja tavoitteiden mukaisesti sekä haastaa myös kokeneita asiakaspalvelun ammattilaisia. Alan jatkuva kasvu ja kehitys luovat vahvan kysynnän uusille osaajille – nyt on loistava hetki lähteä mukaan työvoimakoulutukseen Hotellin asiakaspalvelu. Hakuaika 27.5. asti.

Kohderyhmä

Hotellin asiakaspalvelun työvoimakoulutus 726050 on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille työllisyyspalveluiden asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa ja jotka ovat täyttäneet 20 vuotta.

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija

  • kehittää valmiuksia työskennellä majoitusalan työtehtävissä palvellen niin kotimaisia kuin ulkomaisia asiakkaita
  • löytää ja ymmärtää omat kehittämisalueensa
  • saa tiedolliset, taidolliset ja asenteelliset perusvalmiudet, joiden avulla majoitusalan työssä toimiminen onnistuu
  • selkeyttää työllistymismahdollisuuksiaan majoitusalan työtehtävissä
  • rakentaa majoitusalan ammatillisia verkostojaan
  • suorittaa Hotellin vastaanottopalvelut –tutkinnon osan ja työllistyy koulutuksen jälkeen majoitusalan työtehtäviin tai jatkaa Matkailualan perustutkinto-opintoihin työmahdollisuuksiensa laajentamiseksi matkailualalla.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena ja lähiopetuksena Perho Liiketalousopiston Malmin kampuksella. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista on viitenä päivänä viikossa maanantaista sunnuntaihin hotellin tai muun majoituspaikan yrityksen työvuorolistan mukaisesti. Kaikille opiskelijoille tehdään opintojen henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti henkilökohtaistamisen mukaisesti. Opetuskielenä on suomi. Koulutus on kokopäiväistä opiskelua.

Koulutusaika: 13.8.2025–30.1.2026
Koulutuspaikka: Helsinki
Lähi- ja verkko-opetus: 13.8.–7.11.2025
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen: 10.11.2025–30.1.2026
Loma: 24.–26.12.2025 ja 1.1.2026

Työvoimakoulutus on maksuton.

Koulutuksen sisältö

  • Hotellin vastaanotossa työskentely (hotellien liiketoiminnan rakenne ja toimialan tuntemus, henkilöstörakenne majoitusliikkeissä, työsuhdeasiat majoitusalalla, vastaanoton asiakaspalvelu ja työtehtävät, erilaiset asiakkaat, eri varauskanavat, reklamaatiot)
  • Hotellijärjestelmän perusteet
  • Hotellin asiakaspalvelua ruotsin kielellä
  • Hotellin asiakaspalvelua englannin kielellä
  • Anniskelupassi
  • Ensiapukoulutus
  • Osaamisen hankkimista työelämässä oppien hotellissa, tutkinnon osan näyttö ja arviointikeskustelu
  • Tutkinnon osaan kuulumattomat opintoja täydentävät verkko-opinnot: Kestävän kehityksen edistäminen

Hakijoilta edellytetään

  • vahvaa motivaatiota majoitusalan vastaanottopalvelutehtäviin
  • kokemusta asiakaspalvelutyöstä
  • kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa
  • oma-aloitteisuutta
  • hyviä vuorovaikutustaitoja
  • työhön soveltuvaa fyysistä terveyttä ja kuntoa (työn luonteeseen kuuluu merkittävässä määrin seisomista ja kävelemistä)
  • hyvää suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa
  • hyvää suullista ja kirjallista englannin kielen taitoa
  • tyydyttävää suullista ja kirjallista ruotsin kielen taitoa
  • valmiutta verkko-opiskeluun

Koulutukseen hakeminen

Hae Hotellin asiakaspalvelu työvoimakoulutukseen 726050 viimeistään 27.5.2025.

Opiskelijavalinnasta vastaa Helsingin työllisyyspalvelut

Opiskelijat valitaan koulutushakemuksen ja haastattelun perusteella. Esivalinnan jälkeen osa hakijoista kutsutaan valintahaastatteluun  Perho Liiketalousopiston Malmin kampukselle viikolla 25. Kutsu haastatteluun lähetetään sähköpostilla viimeistään 9.6.2025.

Lisätiedot koulutuksen sisällöstä ja toteutuksesta

Satu Sandman, koulutusjohtaja, matkailuala
satu.sandman (at) perho.fi
040 7753266