Matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW
…eli WOW Berlin
Perho Liiketalousopiston / Helmi Liiketalousopiston matkailualan opiskelijat ovat jo tottuneesti tehneet yhden ulkomaan reissuistaan Saksaan WOW Berlin’iin.
WOW Berlin on ITB-matkamessujen yhteydessä järjestettävä viikon mittainen matkailuyrityshautomo. Tulevien matkailualan ammattilaisten kansainvälisyys- ja yrittäjyysvalmiuksia edistävä tapahtuma on suunnattu eurooppalaisille ammatillisille oppilaitoksille – lähinnä ammattikorkeakouluille. Järjestäjätahona toimii belgialainen Howest University of Applied Sciences >>
WOW-matkaa tekemässä 3.–8.3.2019
Tänä vuonna WOW Berlin’iin suuntasi ainoina suomalaisina kahdeksan matkailualan perustutkintoa suorittavaa perholaista. Perillä heitä odotti ei kaupunkiloma Berliinissä vaan professionaalit tehtävänannot, joihin haettiin lisävauhtia ja ideoita mm. maailman suurimmilta matkamessuilta, ITB:stä >>
WOW Berlin -tehtävät ja toteutus à la Team Giraffe:
1/ Ottakaa kuva instaan
Ensimmäisenä päivänä projektiryhmiin jaetut Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Italiasta, Tsekeistä ja Perho Liiketalousopistosta (Suomi!) tulleet 150 opiskelijaa saivat tutustua toisiinsa ja Berliiniin niinkuin halusivat, kunhan heillä oli päivän päätteeksi postata kuva WOW Berlin’in instatilillä. Helppoa – kun osaa :D
2/ Ideoikaa ja tuotteistakaa matkatuote
Tämäkin oli perholaisille helppoa kuin heinänteko.
Siis valitaan kohdemaa, kohderyhmä sekä matkan trendit muutamasta annetusta vaihtoehdosta, laaditaan siitä seitsemän dian pptx-esitys ja esitellään se tehtävän arvioijille – ja uusi 15 matkapalvelua sisältävä kolmipäiväinen matkatuote on valmis.
Voitokas presentaatio:
3/ Videoikaa viikon aherrus
Berliini-viikon päätteeksi projekti oli purkissa ihan sananmukaisesti. Kolmas tehtävä oli ollut dokumentoida ryhmän työskentelyä koko viikon ajalta – pusertaa kuusi päivää kolmen minuutin (180 sek) videoksi:
Sitten tuloslaskenta
Tapahtumaan osallistuneiden oppilaitosten opettajat tekivät hekin muutakin kuin joivat kahvia. He valmensivat ryhmiä, joiden tuotosten arviointi alkoi viikon lähestyessä loppuaan. Viimeisen päivän finaaliin valittiin viisi parasta tuote-esittelyä ja videota sekä tykätyin instakuva.
Giraffet olivat muita päätä pidempiä – onnittelut!
Perholaisen matkailualan koulutusasiantuntija Karla Ruudunbelgialaisen kollegansa kanssa valmentamista kahdesta eri ryhmästä Giraffet menivät ja ottivat lopulta voiton kaikissa kolmessa kilpailukategoriassa. Giraffeissa oli mukana myös perholainen MT18A-ryhmän Henna Kyllönen.
Peace, Love and Sustainability
Matkailuala puhuu samaa kieltä globaalisti. WOW Berliinin osallistuneiden nuorten aikuisten matkailutuotteita yhdisti perholaisittainkin tutut teesit:
- sustainability
- the need to disconnect
- adventure
- nature
- meeting the locals
- meeting oneself
- authentic experiences
- luxury (in the sense of unique and exciting services, not in the sense of bling-bling)
Lisätiedot – matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW
Karla Ruutu, koulutusasiantuntija, matkailuala
0400 520 335
karla.ruutu (at) perho.fi
Satu Sandman, koulutusalajohtaja, matkailuala
040 775 3266
satu.sandman (at) perho.fi
WOW Berlin on vuodesta 2011 järjestetty tiivis opintoprojektikokonaisuus, jossa eurooppalaiset matkailualan sekä myös liiketoiminnan opiskelijat pääsevät oppimaan yhteistyötä tekemällä. Myös opettajille projekti on mielenkiintoinen ja opettavainen monessa suhteessa.