Matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW

…eli WOW Berlin

Perho Liiketalousopiston / Helmi Liiketalousopiston matkailualan opiskelijat ovat jo tottuneesti tehneet yhden ulkomaan reissuistaan Saksaan WOW Berlin’iin.

Matkailuala Berliinissä, joka oli WOW

WOW Berlin on ITB-matkamessujen yhteydessä järjestettävä viikon mittainen matkailuyrityshautomo. Tulevien matkailualan ammattilaisten kansainvälisyys- ja yrittäjyysvalmiuksia edistävä tapahtuma on suunnattu eurooppalaisille ammatillisille oppilaitoksille – lähinnä ammattikorkeakouluille.  Järjestäjätahona toimii belgialainen Howest University of Applied Sciences >>

Matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW

Kuvassa 6/8 perholaisista. Loput kaksi matkalaukussa?

WOW-matkaa tekemässä 3.–8.3.2019

Tänä vuonna WOW Berlin’iin suuntasi ainoina suomalaisina kahdeksan matkailualan perustutkintoa suorittavaa perholaista. Perillä heitä odotti ei kaupunkiloma Berliinissä vaan professionaalit tehtävänannot, joihin haettiin lisävauhtia ja ideoita mm. maailman suurimmilta matkamessuilta, ITB:stä >>

WOW Berlin -tehtävät ja toteutus à la Team Giraffe:

1/ Ottakaa kuva instaan

Ensimmäisenä päivänä projektiryhmiin jaetut Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Italiasta, Tsekeistä ja Perho Liiketalousopistosta (Suomi!) tulleet 150 opiskelijaa saivat tutustua toisiinsa ja Berliiniin niinkuin halusivat, kunhan heillä oli päivän päätteeksi postata kuva WOW Berlin’in instatilillä. Helppoa – kun osaa 😀

Matkailuala Berliinissä, joka oli WOW

Voitokas postaus >>


2/ Ideoikaa ja tuotteistakaa matkatuote

Tämäkin oli perholaisille helppoa kuin heinänteko.

Siis valitaan kohdemaa, kohderyhmä sekä matkan trendit muutamasta annetusta vaihtoehdosta, laaditaan siitä seitsemän dian pptx-esitys ja esitellään se tehtävän arvioijille – ja uusi 15 matkapalvelua sisältävä kolmipäiväinen matkatuote on valmis.

Matkailuala Berliinissä, joka oli WOW

Voitokas plänäys

Voitokas presentaatio:


3/ Videoikaa viikon aherrus

Berliini-viikon päätteeksi projekti oli purkissa ihan sananmukaisesti. Kolmas tehtävä oli ollut dokumentoida ryhmän työskentelyä koko viikon ajalta – pusertaa kuusi päivää kolmen minuutin (180 sek) videoksi:

Sitten tuloslaskenta

Tapahtumaan osallistuneiden oppilaitosten opettajat tekivät hekin muutakin kuin joivat kahvia. He valmensivat ryhmiä, joiden tuotosten arviointi alkoi viikon lähestyessä loppuaan. Viimeisen päivän finaaliin valittiin viisi parasta tuote-esittelyä ja videota sekä tykätyin instakuva.

Giraffet olivat muita päätä pidempiä – onnittelut!

Perholaisen matkailualan koulutusasiantuntija Karla Ruudunbelgialaisen kollegansa kanssa valmentamista kahdesta eri ryhmästä Giraffet menivät ja ottivat lopulta voiton kaikissa kolmessa kilpailukategoriassa. Giraffeissa oli mukana myös perholainen MT18A-ryhmän Henna Kyllönen.

Matkailuala Berliinissä, joka oli WOW

Voitokas Giraffe-tiimi!

Peace, Love and Sustainability

Matkailuala puhuu samaa kieltä globaalisti. WOW Berliinin osallistuneiden nuorten aikuisten matkailutuotteita yhdisti perholaisittainkin tutut teesit:

  • sustainability
  • the need to disconnect
  • adventure
  • nature
  • meeting the locals
  • meeting oneself
  • authentic experiences
  • luxury (in the sense of unique and exciting services, not in the sense of bling-bling)

Matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW

Lisätiedot – matkailuala Berliinissä, mikä oli WOW

Karla Ruutu, koulutusasiantuntija, matkailuala
0400 520 335
karla.ruutu (at) perho.fi

Satu Sandman, koulutusalajohtaja, matkailuala
040 775 3266
satu.sandman (at) perho.fi


WOW Berlin on vuodesta 2011 järjestetty tiivis opintoprojektikokonaisuus, jossa matkailualaa sekä myös liiketoimintaa opiskelevat eurooppalaiset opiskelijat pääsevät oppimaan yhteistyötä tekemällä. Myös opettajille projekti on mielenkiintoinen ja opettavainen monessa suhteessa.

Ajankohtaista-arkisto >> 

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of