blogi: Matkailun vastuullisuus & digitalisoituminen
Satu Sandman, koulutusalajohtaja, matkailuala
satu.sandman (at) perho.fi
SMAL eli Suomen matkatoimistoalan liitto järjesti Silja Europalla 30.–31.10.2019 sääntömääräisen syyskokouksen, johon osallistui lähes 80 matkailualan ammattilaista. Kattavana teemana oli vastuullinen matkailu.
SMALin >> syyskokouksen keskiössä olivat liiton sääntömuutokset ja uusi jäsenkategoria sekä ilmastonmuutos, matkailualan vastuullisuus ja digitalisoituminen.
Yksi kokouslaisille puhujista oli löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degerman, joka haastoi matkailuyrityksiä ilmastotalkoisiin. Viron matkailuorganisaatiot (Visit Estonia, Viron matkailun edistämiskeskus ja Viron matkailuyritysten liitto sekä Rail Baltica) kertoivat puolestaan mielenkiintoisia kuulumisia Viron incoming-matkailusta. Varsinkin Suomen markkinaosuudet kirvoittivat puhetta: Suomi on ehdottomasti Viron suurin ja tärkein matkailun lähtömaa – Venäjän jäädessä perässähiihtäjäksi.
Ympäristön ja asiakkaiden muuttuminen alan muutosdraivereina
Noin summaten: matkailuala on ollut muutoksessa pitkään – samoin asiakkaat. Matkailupalvelujen valintoja ohjaavat nyt jakelukanavien digitaalisuus ja perinteisen tähtiluokituksen sijaan ympäristöluokitus: miten matkassa kaikkinensa on huomioitu kestävä kehitys ja vastuullisuus.
Vastuullisuutta arvioidaan muun muassa miten ihmisoikeudet toteutuvat kohdemaissa ja miten niissä kunnioitetaan ja suojellaan luontoa sekä paikallista kulttuuria. Eläinten orjuutus ja piinaaminen turistien iloksi ei sekään, toden totta, nosta matkakohteen pisteitä.
Tässä pari poimintaa matkailualan vastuullisuudesta eettistä trendiä odotellessa:
Miten matkailuyritykset voivat yhteisvoimin kohdata ilmastonmuutoksen alalle tuomat haasteet?
Jo vuosikymmenten ajan Pata Degerman on löytöretkeillyt maailman eri puolilla ja valloittanut vuoria. Samalla hän on nähnyt ja kokenut ilmastonmuutoksen vaikutukset jäätiköihin ja meriin. Se on ollut surullista ja silmiä avaavaa. Jo yksin hänen esityksessään näyttämänsä matkoiltaan ottamansa kuvat ja videot herättivät suuria tunteita yleisössä.
Degermanin stepit ilmastonmuutoksen torjuntaan
- Yksinkertaistetaan viestintää ilmastonmuutoksesta. Muidenkin kuin tiedemiesten pitää ymmärtää sitä. Tieto ohitetaan, mikäli sanomaa ei ymmärretä.
- Toimitaan viestin mukaan – puheista tekoihin!
- ”Nyt ei saa antaa periksi!”
Viimeinen ranskis oli Degermanin toteamus puheenvuoronsa päätteeksi, jota oli edeltänyt:
”Meidän tulee tehdä yhteistyötä ja löytää ratkaisut tämä päivän [ympäristö-] ongelmiin. Emme voi jättää sukupolvemme aiheuttamaa sotkua seuraavien sukupolvien siivottavaksi.”
Ekologista matkailua Rail Baltican raiteilla
Rail Baltica -hankkeen myötä maata pitkin matkustamisessa on nyt naapurissa kova vauhti päällä ja keke kuskina. Tulevaisuudessa Tallinnasta voi matkustaa junalla Riikaan alle kahdessa tunnissa ja noin kolmanneksella lentolipun hinnasta.
Eli mikä Rail Baltica on?
Se on kansainvälinen liikennehanke, jossa rakennetaan Euroopan unionin tuella uusi pikaraideyhteys sekä matkustajille että rahdille Tallinnasta Baltian maiden läpi Varsovaan. Tämän 870 kilometrin pituisen ratayhteyden arvioidaan olevan valmis vuonna 2026 Ukko-Pekka Pendolinon tuoda, viedä ja puuskuttaa.
Ekologisen matkailun ja kestävän kehityksen kannalta hiilijalanjäljeltään pieni juna on nappi valinta. Se ei edistämällä edistä ilmastonmuutosta, eikä hiipien suhahtavat energiatehokkaat nykyjunat lisää melusaastettakaan.
Hyvä veikkaus on, että vuonna 2030 Rail Balticaa käyttää vuosittain 5 miljoonaa matkustajaa ja sen kautta kuljetetaan 16 miljoonaa tonnia rahtia!