Vastuullinen matkailuala
Kestävän kehityksen opas
Vastuullinen matkailuala on kasvava elinkeino
Maailman matkailujärjestö UNWTO uutisoi kansainvälisen matkailijamäärän vuonna 2019 ylittäneen 1,5 miljardia matkailijaa.
Suomessa matkailun merkitys vientialana ja tärkeänä työllistäjänä on tunnustettu. Vuonna 2019 Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin yli 23 miljoonaa yöpymisvuorokautta, joista noin 7,1 miljoonaa oli ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä.
Matkailun kasvu vaatii kestävää kehittämistä ja vastuullista toimintaa
Vastuullinen toiminta on punainen lanka ja luonnollinen osa matkailualan toimintaa.
Kestävän kehityksen huomioiminen kaikessa tominnassa on palvelumuotoilua.
Kaikissa matkailun suunnittelun, kehittämisen ja toiminnan vaiheissa tehdään mahdollisimman vastuullisia valintoja, joilla säästetään energiaa ja vettä, rasitetaan ympäristöä mahdollisimman vähän.
Aina ei ole pakko lentää
Lentoliikenne on suurennuslasin alla ja lentoyhtiöt vastaavat niille asetettuun haasteeseen kehittämällä uutta teknologiaa hyödyntäviä energiatehokkaita ratkaisuja ja puhtaampaa polttoainetta. Matkailijat voivat tehdä kestävämpiä valintoja lentämällä harvemmin ja pidemmäksi aikaa matkakohteisiin ja käyttämällä junaa aina silloin, kun se on mahdollista. Vastuullinen matkailija myös suosii ei-motorisoituja ajoneuvoja matkakohteessa liikkuessaan.
Jokainen meistä voi myös hyvittää omasta matkustamisesta aiheutuneita hiilidioksidipäästöjä: esimerkiksi osa lentoyhtiöistä tarjoaa tilaisuuden vapaaehtoiseen päästöjen kompensointiin, ja hyvittäminen on mahdollista myös monien muiden toimijoiden kautta.
Paikallisuutta arvostavia valintoja
Erityisen tärkeää matkailun toimialalla on kunnioittaa paikallisuutta ja toimia siis sosiokulttuurisesti vastuullisella tavalla.
Paikallisuuden kunnioittamisella ja sosiokulttuurisella vastuullisuudella tarkoitetaan sitä, että paikalliset otetaan mukaan matkailupalvelujen suunnitteluun ja että matkailu tuottaa [myös] heille taloudellista hyötyä. Matkailijoita viedään sinne, missä luonto ja ympäristö kestävät matkailusta aiheutuvan kulutuksen samalla sekä matkakohteiden paikalliset arvot, kulttuuri ja ympäristöt säilyvät mahdollisimman koskemattomina.
Voimme ja meidän pitää tehdä vastuullisia valintoja myös matkailijoina. Matkailija-kuluttajan näkökulmasta paikallisuuden kunnioittaminen tarkoittaa, että hän käyttää paikallisia yrityksiä, majoittuu paikallisten ylläpitämissä majoituspaikoissa, suosii paikallisia ravintoloita ja tuotteita sekä osallistuu paikallisten tarjoamiin elämyspalveluihin.
Kulttuurin kaveri
Matkailijat arvostavat kaiken aikaa enemmän paikallisia elämyksiä ja tämä trendi edistääkin erinomaisesti matkailun vastuullisuutta.
Parhaimmillaan matkailu voi olla häviämässä olevan kulttuurin vahvistamista ja säilyttämistä. Näin on käynyt jossain määrin esimerkiksi Suomen Lapissa, jossa saamelaiset ovat viimein saaneet ansaittua näkyvyyttä omalle kulttuurilleen.
Turvallisuus osana vastuullista toimintaa
Suomi on tilastoitu maailmanlaajuisissa julkaisuissa yhdeksi maailman turvallisimmista maista; rikollisuutta, terrorismia ja luonnonmullistuksia on vähän, jos ollenkaan.
Turvallisuus on noussut tärkeäksi matkailualan vetovoimatekijäksi Suomessa. Turvallisuus on oleellinen osa laadukkaita matkailupalveluja. Emme voi kuitenkaan tuudittautua siihen, että Suomi olisi ulkona globaaleista muutoksista, vaan mahdollisiin uhkiin on suhtauduttava ennakoiden ja realistisesti.
Riskianalyysi ja turvasuunnitelma
Matkailijoita palvelevat lukuisat eri yritykset ja toimijat ja jokaisen näistä on omalta osaltaan huolehdittava matkailijoiden ja työntekijöiden turvallisuudesta. Kaupungeilla ja kunnilla on omat turvallisuusstrategiat ja -suunnitelmat. Niissä on kuvattu mm. vastuut erilaisissa poikkeustilanteissa; kuka tiedottaa ja mitä viestintäkanavia käytetään, missä on kokoontumispaikat ja miten vastuut on jaettu. Matkailualan ohjelmapalveluyrityksillä on velvollisuus laatia turvallisuusasiakirja sekä palvelukohtaiset turvallisuussuunnitelmat, joihin on kirjattu ohjeet yksittäisten toimijoiden ja suorituspaikkojen osalta.
Myös muut matkailualan yritykset tekevät riskianalyysejä ja turvallisuus- ja kriisisuunnitelmia varmistaakseen asiakkaan turvallisen palveluketjun. Ulkomaille matkoja järjestävien matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien edustajien tulee reagoida matkalla mahdollisesti tapahtuviin poikkeustilanteisiin ja kriiseihin. Näihin asioihin on alettu kiinnittää erityistä huomiota vuoden 2001 New Yorkin kaksoistornien romahduksen ja vuonna 2004 Thaimaata ravisuttaneen Tsunamin jälkeen.
Perho Liiketalousopiston matkailualan koulutuksessa korostuvat metsä ja Suomen puhtaat luonnonvedet. Vastuullisen matkailualan ammattilaiset kehittävät, suunnittelevat ja toteuttavat kestäviä matkailupalveluja. He kunnioittavat ja hyödyntävät paikallisuutta, valitsevat vähiten ympäristöä rasittavia vaihtoehtoja sekä vievät matkailijoita sinne, missä luonto ja ympäristö kestävät matkailusta aiheutuvan kulutuksen.
Kestävän kehityksen opas – sivunavigaatio
1. Kestävä kehitys Perho Liiketalousopistossa
2. Vastuulliset koulutusalat
3. Monipuoliset ja vastuulliset oppimisympäristöt
4. Sinäkin voit toimia vastuullisesti
5. Lisätietoja